کشف سلولT می تواند به محققان برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 کمک کند

10 آوریل 2018- به گفته محققان، میکروب های روده ای که سلول هایی را برای محافظت در برابر حمله اتوایمیون تولید می کنند، می تواند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 استفاده شوند.
دانشمندان مرکز دیابتJoslin گزارش دادند که سلول های Tمحافظتی(pTregs) سعی می کنند در برابر حمله اتوایمیون، که در مورد دیابت نوع 1 اتفاق می افتد(زمانی که سلول هایT به اشتباه به سلول های بدن خود حمله می کنند)، دفاع کنند.
اکثر سلولهایT در تیموس( اندام کوچک بالای قلب) رشد می کنند، اماسلولهای pTregsدر خارج از تیموس شکل می گیرند. محققان بر این باورند که میکروب های روده ای بر pTregs  تأثیر می گذارند، زیرا روده جایی است که بیشتر این جمعیت سلولی فعال می شود.
فعال شدن جمعیت سلولی pTreg، می تواند از حمله ی اتوایمیون در دیابت نوع 1 جلوگیری کند و به محافظت از سلول های بتا در پانکراس کمک کند.
پرفسور Stephan Kissler، پژوهشگر جاسلین در زمینه ایمونولوژی، گفت: "ما برای اولین بار نشان دادیم که جمعیتpTregs در دیابت خودایمنی مهم هستند، بسیاری از اینpTregs در روده ساخته شده اند. ما میکروب های روده ای را که در توسعهpTregs  نقش دارند و میکروب های روده ای که بر دیابت نوع 1 تاثیر می گذارند را می شناسیم.
مطالعات بر روی موش ها و برخی مطالعات انسانی نشان داده اند چگونه تغییرات جمعیت های میکروبی روده بر خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی تاثیر می گذارد.
در یک آزمایش، تیم پرفسور کایسلر مدلهای موشهای دیابتی غیر چاق مبتلا به دیابت نوع 1 را پرورش دادند و ژنتیک آنها را برای تولید تعدادکمتری pTregاصلاح کردند که احتمال ابتلا به بیماری های خودایمنی را افزایش داد.
در حال حاضر آزمایشات بالینی برای ارزیابی افزایش تعداد جمعیت pTregs  برای محافظت در برابر دیابت نوع 1 و یا کمک به ابداع درمان های جدید دارویی، در حال انجام است.
پرفسور کیسلر می گوید: اگر ما متوجه شویم که این سلول ها توسط باکتری ها القا می شوند و سپس دریابیم که کدامیک از محصولات باکتریایی بر روی این فرآیند تاثیر می گذارند، ما می توانیم پیچیدگی تغییر میکروب های روده را حل کرده و به طور مستقیم در افزایش pTreg ها مداخله کنیم.
یافته های این تحقیق در European Journal of Immunology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/t-cell-discovery-could-help-researchers-try-to-prevent-type-1-diabetes-98819827.html